European Corner

ISTITUTO COMPRENSIVO CENTRO STORICO MONCALIERI

OUR SCHOOL FOR EUROPE

Italy is a peninsula, located in the southern Europe and it is shaped like a boot. To the North, it borders France, Switzerland, Austria and Slovenia, and it is delimited by the Alps. To the West, East and South it is surrounded by the Mediterranean sea.

It includes 20 regions: Valle d’Aosta, Piedmont, Liguria, Lombardy, Trentino-Alto Adige, Veneto, Friuli-Venezia Giulia, Emilia-Romagna, Tuscany, Marche, Umbria, Latium, Abruzzi, Molise, Campania, Basilicata, Puglia, Calabria, Sicily and Sardinia.

The “IC Centro Storico” is located in Moncalieri, in the metropolitan area of Turin, the capital city of Piedmont, in the North-West of Italy. Our school is a big (there are about 1250 students), multi-degree school, which covers three levels of education, spread in different buildings in the town: there are four Nursery schools (3-5 year old children), four Primary schools (6-10 year old children) and two low Secondary schools (11-14 year old students).

The town Council offers a rich public library, various educational centres and events, many sport courses at a low cost, often developed together with our schools.

The whole educational community promotes inclusive education and personalized learning through a territorial network (teachers, families, doctors, psychologists, social and educational services).

Our school believes in Europe: we want to strengthen the European dimension and share good practice both in the school and with foreign partners. We are implementing the “National Operational Programme on Education” (PON), which contributes to improve equipment and education system. The IC Centro Storico Moncalieri is also involved in an Erasmus + project on the topic of Art: “Cultural Art for the Development of European Education and in various eTwinning projects to promote creativity and innovation through cooperation.

NOTRE ÉCOLE POUR L’EUROPE

L’Italie est un pays d’Europe du sud, correspondant physiquement à une partie continentale, une péninsule située au centre de la mer Méditerranée et une partie insulaire constituée par les deux plus grandes îles de cette mer, la Sicile et la Sardaigne. Elle a la forme d’une botte. Le pays est limité au nord par la Suisse et l’Autriche, au nord-est par la Slovénie, au nord-ouest par la France. Il comprend 20 régions: Vallée d’Aoste, Piémont, Ligurie, Lombardie, Trentin-Haut-Adige, Vénétie, Frioul-Vénétie Julienne, Émilie-Romagne, Toscane, Marches, Ombrie, Latium, Abruzzes, Molise, Campanie, Basilicate, Pouilles, Calabre, Sicile et Sardaigne.

L’Istituto Comprensivo Centro Storico est situé à Moncalieri, près de Turin, chef-lieu du Piémont, dans le nord-ouest d’Italie. Notre école est grande, elle accueille environ 1250 élèves et couvre 3 niveaux d’éducation, répartis dans différents bâtiments: 4 maternelles (3-5 ans), 4 primaires (6-10 ans), 2 collèges (11-14 ans).

Le conseil municipal offre une riche bibliothèque publique, divers centres éducatifs et des événements, de nombreux cours de sport à prix réduits, souvent développés en collaboration avec nos écoles.

L’ensemble de la communauté éducative favorise l’éducation inclusive et l’apprentissage personnalisé à travers un réseau territorial (enseignants, familles, médecins, psychologues, services sociaux et éducatifs).

Nous croyons en l’Europe unie, donc nous voulons renforcer la dimension européenne par l’échange de bonnes pratiques tant au sein de l’école qu’avec des partenaires étrangers.

Notre école a participé et a obtenu différents PON (Programme opérationnel national FSE) qui contribuent à améliorer l’équipement et le système d’éducation.

Nous participons également à un projet Erasmus + sur l’art intitulé «Cultural Art for the Development of European Education» et à plusieurs projets eTwinning visant à promouvoir la créativité et l’innovation par la collaboration.

UNSERE SCHULE FÜR EUROPA

Italien ist eine stiefelförmige Halbinsel und befindet sich in Südeuropa. Nördlich grenzt es an Frankreich, Schweiz, Oesterreich und Slowenien. Die Alpen bilden die Grenze. Das Mittelmeer umgibt den westlichen, östlichen und südlichen Teil. Das Land setzt sich zusammen aus 20 Regionen: Aostatal, Piemont, Ligurien, Lombardei, Trentino-Südtirol, Veneto, Friaul-Julisch Venetien, Emilia-Romagna, Toscana, Marche, Umbrien, Lazio, Abruzzen, Molise, Kampanien, Basilicata, Apulien, Kalabrien, Sizilien und Sardinien.

Das “Istituto Comprensivo Centro Storico” befindet sich in Moncalieri im Nordwesten Italiens, in der Nähe von Turin, dem Hauptort des Piemonts. Unsere Schule ist gross und bietet Platz für 1250 Studenten, aufgegliedert in 4 Kindergärten (Kinder zwischen 3-5 Jahren), 4 Primarschulen (Schüler zwischen 5-10 Jahren) und 2 Sekundarschulen (Schüler zwischen 11-14 Jahren).

Der Stadtrat stellt zudem eine umfangreiche, öffentliche Bibliothek, verschiedene Bildungs- und Unterhaltungszentren sowie zahlreiche, preiswerte Sportkurse zur Verfügung, oft in Zusammenarbeit mit unseren Schulen. Die gesamte Bildungsgemeinschaft fördert die integrative Bildung und das personalisierte Lernen unterstützt durch ein nationales Netzwerk von Fachleuten (Lehrkräfte, Familien, Aerzte, Psychologen, Sozialämter und Bildungsinstitutionen).

Unsere Schule glaubt an Europa. Wir wollen die europäische Dimension stärken und einen Erfahrungsaustausch pflegen, sowohl innerhalb unserer Schule als auch mit ausländischen Partnern. Wir arbeiten an der Implementierung des „Nationalen, operativen Bildungsprogramms“, mit dem Ziel die Einrichtungen und das Schulbildungssystem zu verbessern. Ferner sind wir am Erasmus + Kunstprojekt „Cultural Art for the Development of European Education“ beteiligt, sowie auch an verschiedenen eTwinning-Projekten um Kreativität und Innovation durch Zusammenarbeit zu fördern.